Dzień dobry! Wygrała pani ciśnieniowy ekspres do kawy. Po odbiór zapraszamy do gospody „Pod gęsią i rusztem”

przez Maciej Maciejewski
689 odsłony

Jest szansa na ukrócenie bandyckich działań niektórych firm sprzedaży bezpośredniej wstawiających ludziom tani kit w okna podczas hotelowych spędów. Od 2023 roku nie będzie można zawierać umowy dotyczącej usług finansowych podczas pokazu, a także wycieczki. O dwa tygodnie zostanie wydłużony termin przeznaczony na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Zmienią się też zasady zakupów na platformach internetowych.

źródło: Pixabay

1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie nowelizacja z 1 grudnia 2022 roku do ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 2581). Nowe przepisy wprowadzają większą przejrzystość zakupów na platformach internetowych. Zmienią się też zasady zawierania umów podczas pokazów handlowych oraz na odległość.

Portal Prawo.pl informuje, że umowy zawarte podczas pokazów będą traktowane jak umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa, co wiąże się m.in. z tym, że przedsiębiorca ma obowiązek poinformowania konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o szczegółach umowy. Z kolei konsument może odstąpić od tej umowy w ciągu 30 dni, bez podania przyczyny.

Prawo.pl wskazuje również, że do ustawy o prawach konsumenta nowela dodała art. 7ab., który mówi, że umowa dotycząca usług finansowych nie może być zawarta podczas pokazu, a także wycieczki. Wyjątek dotyczy umów zawieranych podczas pokazów organizowanych w miejscu zamieszkania lub stałego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie. Umowa zawarta wbrew zakazowi będzie nieważna.

Eksperci portalu Prawo.pl podkreślają, że dla przedsiębiorców wyzwaniem będą nowe obowiązki informacyjne, m.in. jasne określenie, czy dany sprzedawca na platformie jest przedsiębiorcą, a więc czy konsument będzie miał możliwość odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny, czy też konieczność poinformowania konsumenta o podziale obowiązków związanych z umową zawieraną na platformie z osobą trzecią.

W tym miejscu trzeba dodać, że ostatnio nieco prężniej zaczął się interesować nieuczciwymi firmami handlującymi podczas grupowych pokazów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na przykład niedawno prezes urzędu ukarał spółkę Expectes, która zapraszała ludzi na pokazy pod pretekstem udziału w akcji „Polska Przedsiębiorcom” i za udział w spotkaniach obiecywała prezenty. W rzeczywistości akcja nie istniała, a upominki nie były darmowe. Firma sprzedawała na nich sprzęt AGD oraz produkty wełniane. Dzwoniąc  do konsumentów, jej telemarketerzy podawali się za przedstawicieli Fundacji Reklamy Społecznej i zapraszali na prezentację w ramach akcji „Polska przedsiębiorcom”, której celem było rzekome ratowanie miejsc pracy. Prezes UOKiK zakwestionował praktyki firmy i za wprowadzanie konsumentów w błąd nałożył na nią karę w wysokości ponad 2,3 mln złotych (2 342 230 zł).

Prawdziwą zmorą, zwłaszcza dla ludzi starszych, są w tej działalności nachalne akcje telemarketingowe. Dlatego UOKiK wszczął również postępowanie przeciwko firmie Asmanta Call Center oraz osobom zarządzającym tą spółką. Zarzuty dotyczą kontaktów telefonicznych bez wcześniejszej zgody konsumentów na telemarketing. Firma Asmanta Call Center zajmuje się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów. Telemarketerzy dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszają na spotkania handlowe. Przedsiębiorca zajmuje się również zbieraniem podczas tych rozmów telefonicznych danych potencjalnych klientów (tzw. leadów).

Mogą Cię również zainteresować