źródło: Pixabay
Wyniki raportu jasno pokazują, że sektor DS/MLM w dobie koronawirusa świetnie rozwija się również u naszych sąsiadów, a partnerzy handlowi działający w systemie sprzedaż bezpośrednia i network marketing na terenie Niemiec w roku 2020 znacznie zwiększyli swoje dochody.
Choć liczba dystrybutorów w DS/MLM odnotowała tam spadki z ponad 932 000 do około 911 000, to jednak sprzedaż netto w branży wzrosła z 18,55 do 18,72 mld euro. – Właśnie w tych czasach konsumenci szczególnie cenią sobie osobiste porady w sprzedaży bezpośredniej – wyjaśnia autor badania, prof. dr hab. Florian Kraus z Uniwersytetu w Mannheim. – To zwiększyło dochody osób pracujących głównie w niepełnym wymiarze godzin w sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowym – dodał.
91% ankietowanych firm w Niemczech postrzega trudności związane z pozyskiwaniem partnerów handlowych jako „ważne” lub „bardzo ważne” wyzwanie. Dla porównania w 2019 roku było to tylko 70%. Jednak firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią ankietowane w badaniu są optymistyczne i spodziewają się, że liczba partnerów handlowych wzrośnie w roku 2021 o 6%.
– Pozyskiwanie partnerów handlowych w naszej branży coraz częściej odbywa się cyfrowo za pośrednictwem mediów społecznościowych – informuje Jochen Acker, dyrektor generalny w BDD. – W przyszłości łatwiej będzie wzbudzić zainteresowanie potencjalnych dystrybutorów pracą w sprzedaży bezpośredniej, ponieważ tutaj elastyczność staje się coraz ważniejsza dla coraz większej liczby osób – przewiduje Acker.
Elastyczny model czasu pracy zawsze był integralną częścią tego biznesu. Tak więc każdy, kto jest zmotywowany do działania, lubi kontaktować się z ludźmi bez względu na wiek, płeć, pochodzenie etniczne i społeczne… będzie zadowolony.
Obroty firm członkowskich należących do niemieckiego BDD wzrosły w ubiegłym roku o 14%. – To niesamowite osiągnięcie jeśli weźmie się pod uwagę, jak duży wpływ na sprzedaż miały ograniczenia dotyczące kontaktów face to face – komentuje prof. dr hab. Florian Kraus. – Branża DS/MLM doświadczyła gwałtownego wzrostu cyfryzacji i wychodzi z kryzysu silniejsza – podkreślił profesor.
– Wiele firm z powodzeniem organizowało imprezy online i inicjowało odpowiednie działania w mediach społecznościowych, umożliwiając swoim klientom otrzymywanie osobistych porad nawet podczas lockdownu – dodał Jochen Acker. – Pandemia pokazała siłę sprzedaży bezpośredniej i network marketingu. Sektor inwestuje w kontakt z klientem, a nie w wielomilionowe budżety reklamowe – podkreślił.
Eventy organizowane w internecie okazały się w tym czasie najbardziej dochodową strategią sprzedażową. 32% firm określiło to jako najbardziej udany środek sprzedażowy w okresie koronawirusa. Na drugim miejscu pojawia się marketing w mediach społecznościowych. Szczególnym popytem cieszyły się artykuły gospodarstwa domowego, usługi energetyczne i telekomunikacyjne, odzież, akcesoria i produkty z dziedziny wellness.
Jak wynika z badania, firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią i MLM w Niemczech są również pewne swojej przyszłości. 89% uważa, że branża będzie się dalej dobrze rozwijać. Firmy biorące udział w badaniu rynku prognozują wzrost sprzedaży w niemieckim sektorze o ponad 12% w roku 2021.