Jak dzięki innowacji wykorzystać szansę, którą daje kryzys?

przez Maciej Maciejewski

Innowacje w biznesie to nie fanaberia, ale konieczność. Musimy mieć świadomość, że nasze jutro będzie wyglądało zupełnie inaczej niż nasze dzisiaj. Również w branży sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy. Dlatego musimy pamiętać o trzech najważniejszych czynnikach potrzebnych do opracowania innowacji, która uodporni biznes na kryzys.

Zuzanna Mikołajczyk

Obecny kryzys to wyzwanie dla stabilności wielu firm. Ale także szansa, żeby zwiększyć rentowność i zbudować przewagę rynkową. Żeby tę szansę wykorzystać, warto sięgnąć po innowacje. Jak „wyjść z pudełka” i znaleźć nieszablonowy pomysł, który pozwoli firmie przejść suchą stopą przez burzliwe czasy kryzysu? Podpowiada Zuzanna Mikołajczyk – strateg i trener innowacji.

„W czasach kryzysu firmy standardowo tną koszty lub podnoszą ceny. Dzięki innowacji firma może znaleźć trzecią drogę. Otworzyć przed sobą zupełnie nowe drzwi. To wymaga nie tylko spojrzenia na to, co robi firma, ale przede wszystkim na to, co dzieje się wokół nas. Innowacje nie biorą się z wpatrywania we własną ofertę, ale ze zmian, jakie zachodzą w świecie” – twierdzi moja rozmówczyni. Dlatego szukając innowacji, która uodporni firmę na kryzys, warto zadać sobie 3 pytania:

Czy w czasie kryzysu pojawiły się u klientów jakieś ważne i niezaspokojone potrzeby?

Dopiero, gdy “wejdziemy w buty” naszych klientów i zrozumiemy, z jakimi problemami zmagają się w czasach kryzysu, damy im produkt, którego naprawdę oczekują. Być może właśnie kryzys uwypuklił jakąś potrzebę klienta, za którą ludzie chętnie zapłacą.

– Jeśli nasza oferta będzie odpowiadała nie tylko na ważne, ale także niezaspokojone do tej pory potrzeby klientów, mamy szansę wyprzedzić konkurencję. Tak jak w przypadku marki Rebel Tang, która wprowadziła w okresie pandemii zupełnie innowacyjną usługę. Stworzyła portal, dzięki któremu można prowadzić w 100% wirtualną restaurację. Wystarczy mieć własną kuchnię, żeby w tydzień otworzyć lokal z posiłkami na wynos – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk.

Nie zawsze jednak innowacja oznacza tworzenie produktu od zera. Modyfikacja oferty bazująca na nowych potrzebach może być drogą do trafienia do nowych odbiorców. – Przykładem jest działanie firmy Wojas – wskazuje Zuzanna Mikołajczyk. – Ten znany producent obuwia zmodyfikował ofertę na potrzeby dotarcia do nowej grupy – wojska i jako pierwsza polska firma wygrał przetarg na obuwie dla NATO.

W jaki sposób możemy zoptymalizować działanie swojej firmy lub działania klienta?

Pierwszy obszar, który można zoptymalizować w ramach innowacji, to oczywiście koszty związane z procesami wewnątrz firmy. – Na przykład spółka Krosno Glas zoptymalizowała proces produkcji, żeby jak najrzadziej dochodziło do przezbrajania maszyn. Dzięki temu utrzymuje w kryzysie taką samą rentowność, a dodatkowo zwiększyła ilość swoich klientów o 45% – mówi Zuzanna Mikołajczyk. – Z kolei firma Amplus postanowiła zminimalizować ryzyka w swojej działalności związane z warunkami pogodowymi oraz szkodnikami poprzez wertykalne uprawy roślin – dodaje.

Innowacyjny pomysł może też optymalizować pracę klienta. – Tu pojawia się na przykład pytanie: Czy możemy dać naszemu klientowi coś, co zaoszczędzi jego czas? – wyjaśnia Zuzanna Mikołajczyk. – Właśnie taką drogą poszła firma Concept View. Spółka opracowała aplikację Kidsview, która usprawnia zarządzanie przedszkolem i żłobkiem.

Jakie trendy wykorzystać, żeby oferta była atrakcyjna dla klientów?

Żeby opracować innowację, która rozwinie firmę w czasach kryzysu i pomoże odnieść sukces trzeba wykorzystać trendy związane ze zmianami demograficznymi, ze stylem życia czy zmianie preferencji lub zachowań.

– Jednym z ważnych trendów jest wzrastający w społeczeństwie odsetek osób starszych. W Polsce ta część rynku jest jeszcze bardzo słabo zaadresowana w ofertach firm. Postanowiła wykorzystać to spółka BetaMed, która wprowadziła na rynek usługi medyczne dla osób starszych z dojazdem do domu – zauważa Zuzanna Mikołajczyk. – Z kolei marka Oshee wykorzystała trend związany z tym, że coraz więcej Polaków regularnie uprawia sport. Ciekawym przykładem jest też marka Helisa, która szyje buty na miarę. Oferta firmy jest skierowana do osób z generacji Z mających silną potrzebę podkreślenia własnej unikalności.

Potrzeby klientów, optymalizacja, trendy – to trzy słowa-klucze do opracowania innowacji, która uodporni biznes na kryzys. – Musimy mieć świadomość, że nasze jutro będzie wyglądało zupełnie inaczej niż nasze dzisiaj. Również w branży sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy – podsumowuje Zuzanna Mikołajczyk i dodaje:

Dlatego innowacje w biznesie to nie fanaberia, ale konieczność.

Zuzanna Mikołajczyk jest wizjonerką i innowatorką. Strateg i trener innowacji. Założycielka Know How Match – butikowej firmy doradczej, która wspiera liderów  w projektowaniu i wdrażaniu innowacji. Autorka programu „Zyskowna Innowacja”, w którym uczy jak projektować i wdrażać innowacje w małych i średnich przedsiębiorstwach. Autorka podcastu Know How Match poświęconego innowacjom oraz autorka Subiektywnego Przeglądu Innowacji, w którym przedstawia topowe innowacje wdrożone w firmach. Doświadczenie zawodowe zdobywała w rodzinnej firmie Mikomax Smart Office, gdzie przez 10 lat pełniła funkcję członka zarządu oraz dyrektora marketingu odpowiadającego za dwie globalne marki – Mikomax Smart Office oraz Hushoffice. Była liderką w zespołach odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie innowacji w modelu biznesowym, strategii produktowej, marketingowej i sprzedażowej. Wprowadziła na rynek innowacyjną markę Hushoffice, która znalazła się w TOP 2 na świecie w kategorii mebli akustycznych, a wdrożone przez nią innowacje przynosiły 4-krotnie wyższe marże. Ekspertka w Her Impact, ABSL Poland, mentorka w projektach startupowych i studenckich oraz wolontariuszka w Fundacji K.I.D.S. w Klubie Innowatorów Dziecięcych Szpitali. Jej misją jest pokazanie, że innowacja jest dla każdego i jest kierunkiem działania dla liderów przyszłości. 

Mogą Cię również zainteresować