Oto najnowsze fakty o polskim biznesie sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego. Sprawdź kto się rozwija, a kto się zwija. Raport finansowy branży DS/MLM za rok 2022

przez Maciej Maciejewski
4996 odsłony

Takich przetasowań, wzniosłych triumfów i dramatycznych, bolących upadków w polskim sektorze DS/MLM nie było od 20 lat. Matematyka nie kłamie. Księgowości nie oszukasz. Jak mawiał Pitagoras… Liczba jest wszystkim. Wystarczy rzucić okiem na nasze tabele i wszystko staje się jasne.

źródło: Pixabay

W tym raporcie jest kilka nader interesujących, wielkich niespodzianek. Po pierwsze firma Souvre spada w rankingu z szybkością odrzutowca i leci w dół na łeb na szyję (prawie 50% spadek sprzedaży). Z miejsca 5, które dumnie dzierżyła jeszcze w roku 2019, teraz w zestawieniu spadła na pozycję – uwaga – 18. Po drugie spółka DuoLife pnie się uparcie i konsekwentnie w górę niczym Kukuczka na K2. Projekt zaliczył prawie 20% wzrost sprzedaży i w rankingu plasuje się na 4 miejscu.

Tutaj na szczególną uwagę zasługuje fakt, że tuż przed DuoLife na trzech pierwszych pozycjach znajdują się koncerny działające tylko w systemie sprzedaż bezpośrednia, więc jeśli spojrzymy na sytuację pod kątem rasowego biznesu network marketing (MLM), firma DuoLife jest obecnie numerem 1 w kraju.        

Po trzecie, iście rekordowa liczba spółek tym razem nie złożyła w ogóle do sądu sprawozdania finansowego za rok 2022. Nie ładnie. To jest niezgodne z prawem! No i po czwarte – szczególne gratulacje należą się decydentom i partnerom biznesowym spółki VOTUM. Ten biznes podskoczył w roku 2022 aż o 72%. Coś pięknego.

Ale do puenty. Dziś publikujemy najświeższe dane o wynikach finansowych wybranych, największych firm polskiego sektora sprzedaży bezpośredniej i marketingu sieciowego (DS/MLM) w kraju. Nasza ostatnia publikacja uwzględniała lata 2008-2021. Dzisiaj do tabeli dodaliśmy wyniki za rok 2022.

W tym wydaniu rankingu w sumie na naszej liście znajduje się 45 podmiotów gospodarczych, które zdaniem naszej redakcji są godne zaprezentowania. Z tej puli sprawozdania finansowe za rok 2022 do sądu złożyło 36 spółek, czyli 9 przedsiębiorstw do dziś nie wywiązało się ze swoich obowiązków.

Firmy: Oriflame, California Fitness, Energetix, Fohow, Earth Power International, Organic Life, Starlife Polska, Perfect Coll i Farmasi nie złożyły sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego.

Przypominamy, że nieskładanie sprawozdań finansowych jest niezgodne z polskim prawem. Obowiązek oraz terminy składania rocznych sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sadowego reguluje Art. 69 Ustawy o Rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku wraz z późniejszymi zmianami.

Raport na zlecenie Network Magazynu – jedynego w Polsce, niezależnego pisma o branży DS/MLM – przygotowała specjalistyczna firma InfoCredit z Warszawy, która na rynku informacji gospodarczej działa od 1990 roku.

Natomiast z bardzo szczegółowymi, najnowszymi wynikami finansowymi wybranych firm sektora sprzedaż bezpośrednia i marketing sieciowy w Polsce, można zapoznać się w 3 poniżej opublikowanych tabelach. Znajdziecie w nich dokładne dane statystyczne na temat 45 największych, działających w Polsce podmiotów tego sektora.

Tabela 1. Wyniki finansowe wybranych firm w Polsce za rok 2022, przychody ze sprzedaży (RAPORT 1)

Tabela 2. Rentowność sprzedaży wybranych firm w Polsce za rok 2022, zysk i rentowność sprzedaży (RAPORT 2)

Tabela 3. Rentowność zysku netto (ROS) wybranych firm w Polsce za rok 2022 (RAPORT 3)

WZROSTY

Zacznijmy od zwrócenia szczególnej uwagi na firmy, które biorąc pod uwagę kwestię sprzedaży netto w roku 2022 zanotowały w porównaniu do roku 2021 najciekawsze wzrosty. Bardzo dumne ze swoich wyników powinny być firmy: Votum (73%), Mary Kay (27%), Epro (27%), Vorwerk (20%), DuoLife (19%), Nature’s Sunshine Products (19%), WellU (13%), PM-International (12%) oraz Dr Nona (11%). Gratulujemy.

SPADKI

Tymczasem najciekawsze spadki w 2022 roku zaliczyły m.in. podmioty: DSA Financial Group (61% spadku), Europejskie Centrum Odszkodowań (52% spadku), Souvre (42% spadku), Roboclean Poland (42% spadku), Innubio (42% spadku), Prouve (32% spadku), ACN (30% spadku), Nu Skin (28% spadku), DLF (26% spadku) oraz Raypath (23% spadku). Mamy nadzieję, że tym podmiotom w roku 2023 biznes poszedł w górę. Sprawdzić będziemy mogli po wakacjach.

TRANSPARENTNOŚĆ. PODSTAWA KAŻDEGO BIZNESU

A co z tymi firmami, które nie udostępniły swoich wyników finansowych? Jakie zdanie może mieć o nich potencjalny współpracownik oraz nasz Czytelnik? Specjalista z InfoCredit wyjaśnia: „Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki jest faktyczny powód niezłożenia w KRS przez niektóre firmy swoich rocznych sprawozdań finansowych. Najczęściej spotykane przyczyny to: 1 – świadoma chęć ukrycia swojej sytuacji finansowej przed konkurencją /dostawcami/odbiorcami lub klientami; 2 – unikanie kosztów administracyjnych związanych ze złożeniem do KRS sprawozdania finansowego. Wysokość tych kosztów waha się od kilkuset złotych (np.: złożenie sprawozdania do KRS); 3 – nieznajomość obowiązku prawnego narzuconego na osobę odpowiedzialną za złożenie sprawozdania.

JAK DOŁĄCZYĆ DO RAPORTU?

Jeśli firmy, które nie wykazały swoich wyników w KRS i nie wzięliśmy ich w zestawieniu pod uwagę, będą chciały, aby je dodać do raportu, to jakie kryteria powinniśmy przyjąć, aby było to rzetelne? W jaki sposób powinny nam udokumentować takie dane? Ekspert wyjaśnia: „Jeśli nieuwzględniona w badaniu firma chce uzupełnić swoje dane i zostać sklasyfikowana w raporcie, musi przesłać (faksem, pocztą tradycyjną lub mailem) do firmy InfoCredit lub redakcji „Network Magazynu” kopię swojego zatwierdzonego przez zarząd, rocznego sprawozdania finansowego za rok 2022, gdyż na tej podstawie w najbliższym czasie nastąpi aktualizacja rankingu.

Mogą Cię również zainteresować